Ambulante begeleiding in coronatijd

4 juni 2021

Alie Dijkstra, manager bij Wil kijkt terug op een bewogen tijd. De maatregelen en beperkingen hebben grote impact op de begeleiding van cliënten. Je hoort veel over de negatieve gevolgen van de coronaperiode. Bijvoorbeeld over begeleidingsdoelen die maar gedeeltelijk via beeldbellen te realiseren zijn. Maar er zijn ook positieve geluiden.

Meer begrip

Alie sprak met een aantal begeleiders uit haar team. Eén van de begeleiders merkte op dat cliënten sneller bellen. De drempel om te bellen lijkt weg te zijn. Alie: “Je hebt met bellen een heel ander contact dan via een berichtje. Je kunt vlotter dingen bespreken.” Een andere begeleider sprak een aantal maanden terug met een cliënt over verbondenheid. Zij vertelde: “De cliënt gaf aan dat we nu hetzelfde zijn. Hij zei: jij als begeleider moet ook thuisblijven. Nu je ervaar je ook eens hoe het is om beperkt te zijn. Dit schept een bepaalde verbondenheid en ik merk dat ik meer begrip krijg.”

Minder stress

De coronaperiode zorgt ook voor verrassingen. Alie: “Een jaar geleden hadden we zorgen omtrent een cliënt met ASS-problematiek. De verwachtingen waren dat er veel spanningen zouden zijn bij de cliënt. Maar doordat er door corona activiteiten uitvielen, ontstond er meer ruimte voor zijn eigen dingen. De cliënt gaf aan minder stress te ervaren. En weer andere cliënt gaf aan dat hij had ervaren dat hij minder begeleiding nodig had. We kunnen toch prima een keer beeldbellen?” Alie vervolgt haar verhaal: "Begeleiding in de coronatijd vraagt vooral om flexibiliteit, creativiteit en positiviteit en dat kunnen we!"

Terug naar overzicht